ПОЛОЖЕННЯ про науково-методичну раду Одеського національного економічного університету
1. Загальні положення
Науково-методична рада (НМР) є колективним дорадчим (експертно-консультативним) органом, що покликаний сприяти реалізації державної освітньої політики в університеті, зокрема з питань науково-методичного забезпечення навчального процесу відповідно до вимог світових стандартів і сучасного ринку праці.
Науково-методична рада у своїй діяльності керується нормативними документами Міністерства освіти і науки України, Статутом університету, даним Положенням, рішеннями Вченої ради університету, наказами та розпорядженнями ректорату.
2. Мета та завдання науково-методичної ради
2.1. Метою діяльності науково-методичної ради є: підвищення якості навчального процесу в університеті шляхом упровадження інноваційних методів викладання, підвищення ефективності науково-методичної роботи, удосконалення організації самостійної роботи студентів.
2.2. На науково-методичну раду покладаються такі завдання:
2.2.1. Вивчення відповідного досвіду роботи інших ВНЗ України та зарубіжних країн, визначення методичних завдань і проблем, які потребують вирішення в межах університету.
2.2.2. Аналіз стану методичної роботи в університеті, визначення основних напрямків методичної роботи в університеті та її планування на навчальний рік і перспективу.
2.2.3. Координація методичної роботи в університеті та надання допомоги факультетам і кафедрам у її організації.
2.2.4. Сприяння науковим дослідженням методичних проблем на факультетах і кафедрах та впровадженню їх результатів у навчальний процес.
2.2.5. Організація науково-методичних конференцій та семінарів з актуальних проблем навчально-методичної роботи.
2.2.6. Аналіз ефективності науково-методичної роботи кафедр, визначення шляхів удосконалення (оптимізації) їхньої роботи.
2.2.7. Координація взаємодії між кафедрами та Центром інформаційних технологій, лабораторією дистанційного навчання тощо з метою підвищення ефективності використання кафедрами сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
2.2.8. Експертиза запропонованих нових концепцій освітньої діяльності, навчальних планів і програм, планів і програм науково-педагогічних експериментів, рукописів навчально-методичної літератури, впровадження новітніх технологій навчання, оцінка результатів їх апробації.
2.2.9. Узагальнення і поширення передового досвіду кафедр університету та інших ВНЗ з питань методичної роботи і технологій викладання в університеті.
2.2.10. Аналіз соціологічних досліджень (анкетування), оцінка стану та ефективності всіх видів методичної роботи в університеті та розробка рекомендацій щодо їх удосконалення.
2.2.11. Підготовка пропозицій Вченій раді університету щодо покращення якості навчально-методичної роботи в університеті.
2.2.12. Надання організаційно-консультативної допомоги викладачам щодо науково-дослідної роботи.
3. Структура науково-методичної ради
3. 1. Науково-методичну раду очолює ректор університету.
3.2. До складу науково-методичної ради входять: голова ради (ректор університету), проректори з науково-педагогічної роботи, проректор з наукової роботи, секретар, завідувачі кафедр, декани факультетів та особи професорсько-викладацького складу, які мають необхідний досвід ведення та керівництва науково-методичною роботою.
3.3. Персональний склад науково-методичної ради формується і затверджується наказом ректора терміном на два роки.
3.4. До участі в роботі науково-методичної ради можуть бути запрошені наукові працівники, викладачі чи співробітники університету, фахівці інших вищих навчальних закладів, роботодавці.
3.5. Наказом ректора із складу членів ради призначаються голова,
заступник голови, секретар науково-методичної ради, голови комісій та секцій.
3.6. Зміни до складу науково-методичної ради вносяться за пропозицією голови рад, комісій та секцій і затверджуються відповідним наказом.
3.7. До складу науково-методичної ради входять секції:
- планування навчального процесу;
- навчально-методичного забезпечення змісту освіти;
- модернізації навчального процесу;
- інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- інноваційних технологій в освіті та професійної майстерності викладачів.
3.8. Організаційне забезпечення діяльності науково-методичної ради та координацію роботи секцій здійснює секретар НМР.
4. Організація діяльності та регламент роботи науково-методичної ради
4.1. Науково-методична рада університету працює у творчій взаємодії з навчально-методичними комісіями за напрямами (спеціальностями) підготовки за принципом розподілу компетенцій. Робота науково-методичної ради здійснюється на основі даного Положення та згідно з планом, затвердженим головою ради.
4.2. Робота науково-методичної ради організується у формі засідань, на яких розглядаються питання, що належать до її компетенції, а також шляхом організації тимчасових робочих груп (комісій) для аналізу та вироблення рекомендацій щодо вирішення конкретних питань. До складу названих робочих груп (комісій), крім членів науково-методичної ради, можуть бути включені й інші співробітники університету.
4.3. Засідання науково-методичної ради проводяться за необхідністю, але не рідше двох разів на семестр, і оформлюються протоколами. Порядок денний чергового засідання повідомляється членам ради і запрошеним співробітникам університету не пізніше, ніж за 5 днів до призначеного терміну засідання. У засіданнях беруть участь усі члени НМР.
4.4. Веде засідання голова науково-методичної ради або його заступник.
4.5. Рішення НМР приймаються відкритим голосуванням. Для прийняття рішення необхідно, щоб на засіданні ради були присутні не менше ніж 2/3 від загального складу членів науково-методичної ради і за рішення проголосувало не менше ніж 50 % від кількості присутніх членів ради. Рішення ради фіксуються в протоколі, який веде секретар ради.
4.6. Члени ради мають право брати участь в обговоренні питань, сприяти виконанню рішень ради, вносити пропозиції голові ради з питань удосконалення науково-методичної роботи в університеті, виконувати доручення голови ради і його заступника щодо підготовки засідань і рішень ради.
4.7. Рішення НМР з оформлюються у вигляді рекомендацій для підрозділів університету та вводяться в дію наказом ректора. Контроль за виконанням рішень науково-методичної ради здійснюють проректори, начальник навчально-методичного відділу.
4.8. Робота в НМР університету, методичних комісіях університету та методичних радах факультетів включається в індивідуальні плани викладачів і є важливою складовою їх навчально-методичної роботи.
4.9. Науково-методична рада має право:
- запрошувати на засідання для розгляду окремих питань (звітів, обговорень підсумків перевірок) завідувачів кафедр та науково-педагогічних працівників університету;
- вимагати й отримувати від керівників підрозділів університету, викладачів необхідні матеріали щодо науково-методичної роботи;
- залучати до виконання окремих видів методичної роботи викладачів і співробітників університету, компетентних з відповідних питань;
- направляти членів НМР на засідання методичних рад факультетів, на засідання і семінари кафедр для участі в розгляді питань з методичної роботи;
- відвідувати заняття викладачів університету за дорученням голови НМР;
- клопотати перед керівництвом університету щодо заохочення співробітників за роботу в НМР університету.
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ТА ЗМІСТ РОБОТИ СЕКЦІЙ НМР
Секція з планування навчального процесу:
- аналіз впровадження державних та галузевих освітніх стандартів, що визначають державні вимоги до змісту підготовки випускників за фахом;
- моніторинг навчальних планів бакалаврів, спеціалістів, магістрів усіх форм навчання;
- підготовка пропозицій щодо коригування варіативної частини навчальних планів, ураховуючи вимоги сучасного ринку праці;
- підготовка пропозицій щодо планування та складання навчального навантаження;
- перевірка правильності складання графіків навчального процесу;
- визначення перспективних напрямів підготовки, спеціальностей і формування пропозицій науково-методичній раді університету щодо їх впровадження в ОНЕУ ;
- експертиза магістерських програм, розроблених випусковими кафедрами ОНЕУ; підготовка пропозицій щодо вдосконалення магістерських програм;
- складання єдиного реєстру дисциплін з набором параметрів, необхідних для формування навчальних планів та розрахунку навантаження професорсько-викладацького складу;
- здійснення прив'язки динаміки контингенту студентів до навчального плану з урахуванням формування індивідуальної траєкторії навчання студента;
- вивчення бюджету часу студентів, аналіз організації самостійної роботи студентів та формування пропозицій щодо визначення оптимального співвідношення між аудиторною і самостійною роботою студентів; між теоретичною та практичною складовою навчальних планів;
- підготовка пропозицій щодо оптимізації карти самостійної роботи студентів;
- моніторинг виконання графіків консультацій відповідно до робочих навчальних планів, складання розкладу занять студентів;
- здійснення перевірки своєчасності та якості взаємовідвідування навчальних занять, дотримання кафедрами заходів щодо усунення виявлених недоліків та аналіз результатів перевірки;
- перевірка готовності кафедр університету до нового навчального року;
- координація роботи методичних комісій за напрямами підготовки (спеціальностями) з питань планування навчального процесу.
Секція навчально-методичного забезпечення змісту освіти:
- аналіз рівня забезпеченості навчального процесу підготовки фахівців різних форм навчання навчальною та навчально-методичною літературою;
- аналіз планів видань навчальної, навчально-методичної літератури університету та формування пропозицій щодо їх коригування;
- формування пропозиції щодо замовлення навчальної, навчально-методичної та наукової літератури для бібліотеки університету розробка рекомендацій з удосконалення роботи наукової бібліотеки ОНЕУ;
- проведення експертизи навчальних посібників, підручників, що направляються в МОН України для отримання відповідного грифа;
- аналіз стану навчально-методичних комплексів дисциплін усіх рівнів підготовки; надання рекомендацій кафедрам щодо удосконалення навчально-методичних комплексів дисциплін відповідно до сучасних вимог;
- вивчення й поширення передового досвіду науково-методичної роботи кафедр;
- організація виставок навчальної та навчально-методичної літератури;
- координація методичної роботи факультетів та кафедр з метою підвищення її ефективності.
Секція модернізації навчального процесу:
- вивчення та узагальнення передового досвіду організації навчального процесу за принципами Болонської декларації у вітчизняних та зарубіжних вищих навчальних закладах, надання організаційно-консультативної допомоги кафедрам щодо його впровадження у навчальний процес;
- інтеграція навчального процесу з наукою і виробництвом, розроблення системи зворотного зв’язку з випускниками, провідними роботодавцями галузі;
- дослідження методик укладання міжнародних та вітчизняних рейтингів ВНЗ та розробка необхідного методичного інструментарію для участі університету в цих рейтингах;
- аналіз обсягу самостійної роботи студентів з дисциплін і його відповідності часу, відведеному на самостійну роботу навчальним планом;
- удосконалення методичного керівництва самостійної роботи студентів, розробка раціональних форм її планування, організації та контролю;
- вивчення та узагальнення досвіду роботи кафедр з питань зменшення репродуктивної складової викладання і збільшення вимогливості до роботи студентів у позааудиторний час.
Секція інформаційно-комунікаційних технологій навчання:
- узагальнення, аналіз та ознайомлення викладачів університету з вітчизняним і міжнародним досвідом впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес;
- впровадження концепції наскрізної підготовки з використання інформаційних технологій у професійній діяльності викладачів та студентів;
- методичне керівництво функціонуванням загальноуніверситетської інформаційної системи «АСУ ВНЗ» та Єдиної державної електронної бази з питань освіти;
- аналіз ефективності використання в навчальному процесі сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій, підготовка пропозицій науково-методичній раді університету щодо подальшого розвитку інформаційно-телекомунікаційних технологій;
- організація методичного супроводження підвищення рівня кваліфікації професорсько-викладацького та допоміжного складу ОНЕУ щодо застосування інформаційних технологій, наповнення та використання системи ДН «MOODLE» та «АСУ ВНЗ»;
- аналіз стану методичного забезпечення навчального процесу з використання інформаційних технологій, формування пропозицій щодо покращення методичного забезпечення та ефективного його використання.
Секція інноваційних технологій в освіті та професійної майстерності викладачів:
- визначення основних напрямів та планування роботи щодо впровадження новітніх освітніх технологій і підвищення педагогічної майстерності викладачів в університеті;
- координація роботи кафедр щодо розробки та впровадження міжкафедральних, міждисциплінарних форм навчання з використанням новітніх освітніх технологій;
- сприяння науковим дослідженням методичних проблем щодо впровадження новітніх освітніх технологій та надання допомоги кафедрам у її організації;
- організація науково-методичних конференцій (секцій), семінарів, круглих столів, майстер-класів з актуальних проблем навчально-методичної роботи щодо використання новітніх форм і методів навчання;
- аналіз ефективності роботи кафедр щодо впровадження новітніх освітніх технологій та підвищення кваліфікації викладачів;
- узагальнення та поширення передового досвіду кафедр університету щодо використання новітніх освітніх технологій;
- аналіз соціологічних досліджень з оцінювання стану та ефективності використання новітніх форм і методів навчання та розробка рекомендацій щодо поширення їх впровадження;
- підготовка пропозицій науково-методичній раді університету щодо забезпечення якості підготовки фахівців шляхом упровадження новітніх освітніх технологій та підвищення педагогічної майстерності викладачів;
- надання організаційно-консультативної допомоги викладачам університету щодо розробки і використання новітніх освітніх технологій.